U MOME SRCU BOG

fra Augustin Čordaš (uredio), ... i oni pođoše za Njim, Franjevački samostan, Široki Brijeg, 2019.

Dok u današnje vrijeme mediji mlade obično prikazuju na razuzdanim provodima ili u crnim kronikama, dotle ih neki drugi uče pravilnom življenju. Među njima je i pokret Franjevačka mladež ili Frama.

Kada govorimo o njemu na Širokom Brijegu, moramo reći da je veoma živ. Još tamo od svojih početaka, 1994. Jasno nam to kaže i popis dosadašnjih »framaša«, čak punih 15 stranica u knjizi. Ime do imena, sudbina do sudbine. Gdje su sada? Ova nam knjiga o tomu ne govori, ali nam govori kako su rasli kroz prošlih 25 godina. Sve pršti radošću tako različitom od one u medijima. Nepatvorena je, odiše zdravljem i ljepotom.

Uvodnik u knjigu napisao je fra Augustin Čordaš koji je zapravo glavni urednik, ali to zbog skromnosti nije naveo istakavši radije »uredništvo«. Iz svoga obiteljskog odrastanja, kako svjedoči, ponio je važnost slikovnih albuma ne samo za prošlost nego za zajedništvo osoba na tim slikama. I nije pogriješio. Knjiga se doimlje ugodno, kako na razini donesenih fotografija tako na razini teksta koji ih slijedi. Ulazimo u povijest tih mladića i djevojaka tu kraj nas, svjesni da ih dosada nismo dovoljno upoznali.

Opširnije...

SVJETLO SA ŠIROKOG BRIGA

fra Ivan Ševo (uredio), Zbornik radova, Široki Brijeg – Mostar, 2019.

Pohađali su je mnogi. Franjevačku klasičnu gimnaziju na Širokom Brigu. I profesori su bili na visini. Odreda doktori u svojoj struci. A onda dođoše oni. Jugokomunisti. Nadnevak 7. veljače 1945. Profesore pobiše i rastjeraše, gimnaziju zapališe. Zajedno sa 70-ak tisuća knjiga, kao i 15-ak kabineta. Đaci se raspršiše kud koji, ako su uspjeli sačuvati živu glavu. I nametnuti muk prekri slavnu povijest.

Međutim, puk je znao i pamtio, kao i Hercegovačka franjevačka provincija. Zbog toga 2. listopada 2018. na Širokom Brijegu bi održan međunarodno znanstveno-stručni skup u povodu 100. obljetnice Franjevačke klasične gimnazije s pravom javnosti na Širokom Brigu. Različiti režimi propadoše, a ona ostade. Najprije Austro-Ugarska koja joj ipak udijeli pravo javnosti 1918., pa onda Prva Jugoslavija koja ju je revno progonila, nakon toga Druga Jugoslavija koja ju je »ubila«. Skupiše se znanstvenici da još jednom jasno ukažu na minule dane.

Opširnije...

ŠTO ON MENI KAŽE?

Ratko Perić, Nada koja ne postiđuje, Crkva na kamenu, Mostar, 2018.

O bl. kardinalu Alojziju Stepincu napisano je ipak mnoštvo knjiga, što potvrdnih što niječnih. Iz pera biskupa Perića dođe nam još jedna. Razlikuje se od ostalih poglavito po tomu što je predviđena za držanje duhovnih vježbi svećenicima, a naravno da se sve može prilagoditi i za druge uzraste i staleže.

Djelo je sastavljeno od 5 poglavlja, kojima treba pridružiti Predgovor kardinala Josipa Bozanića, literaturu, kazalo imena i dodatak gdje se razjašnjava odnos Stepinca prema NDH. Tu je i recenzija dr. don Stjepana Kožula. A na samom početku stoji i Pozdrav iz Mostara pod naslovom »Novomu hrvatskom blaženiku i mučeniku« gdje biskup Perić u skraćenom obliku donosi svoj odnos prema kardinalu Stepincu. Očito ovdje nije riječ o uobičajenom duhovnom nagovoru, već o publicističkom pristupu koji nam donosi duhovnu srž onoga o čemu se govori.

Opširnije...

POLAGANO PRETRESAJUĆI ŽIVOT

Stanislav Bašić, U krugu čitanja, HKD Napredak, Zadar, 2018.

Kad se čovjek počne približavati smiraju svojih dana, onda obično baci pogled unatrag. Nije u tomu iznimka ni Stanislav Bašić, što priznaje u predgovoru djela pred nama. A prije toga, opet kaže, bilo mu je svejedno piše li netko o njemu ili ne, kamo završavaju zapravo njegova djela. Jer, bio je pun života, stvarao i išao naprijed.

Radi se ovdje o kritikama njegovih djela, pet književnih i toliko publicističkih. Vremenski raspon je od prve knjige pjesama pod nazivom »Glasnik« iz 1969. do knjige »Rane priče« objelodanjene 2018. Zaista dugo vremensko razdoblje u kojemu su propadale svjetske ideologije, nastajale nove države. Sve je to zacijelo utjecalo i na Bašićevo pisanje.

Opširnije...