RAZASUTI, ALI NAŠI

Ante Čuvalo, Hrvati u svijetu. 101 životopis za školarce (i roditelje), CroLibertas Publishers, Chicago, 2017.

Ništa nova nismo rekli ako ustvrdimo da nas Hrvata ima na svim krajevima kugle zemaljske. No, znamo li barem istaknute ličnosti među njima? E, na to je već malo teže odgovoriti.

Ante Čuvalo prihvatio se, mogli bismo reći, nezahvalna posla, kušajući među mnoštvom raseljenih i razasutih Hrvata pronaći one koji su se nečim posebno dokazali. Kako sam kaže, počeo je to raditi sasvim slučajno. Urednik lista za mladež Školarac, pokojni Krešimir Šego, zamolio ga je da čitateljima pokaže one koji bi im mogli biti uzor. Držao je da to Čuvalo može jer je dugo bio u inozemstvu i tamo stekao ime. Na taj način nastade ova knjiga, s iznimkom nekoliko posljednjih članaka, jer se Školarac u međuvremenu ugasio.

Opširnije...

SKIDANJE VELA

Igor Vukić, Radni logor Jasenovac, Naklada Pavičić, Zagreb, 2018.

Kada netko napiše neku knjigu, onda o njoj počinju kružiti ovakve i onakve ocjene. Kod ove umjesto toga kruže ocjene o njezinu piscu. Što se događa?

Europski je parlament prošlih godina komunizam proglasio suvremenim totalitarizmom, zajedno s nacionalsocijalizmom i fašizmom. Njegova inačica, jugokomunizam, preuzeo je vlast nad hrvatskim narodom 1945. i držao ju je sve do 1990., a neki kažu da to čini i danas. Kroz to vrijeme stvarao je i nametao svoju sliku prošlih događaja. Tko to nije shvatio na vrijeme išao je u tamnicu ili dobivao metak u čelo. Jedan od mitova koji je stvorio jest onaj o Jasenovcu. Zbog toga mi danas zapravo ne znamo što se tamo ustvari događalo. A ima još arhivskih dokumenata, živih svjedoka, što dokazuje i ova knjiga.

Opširnije...

PUTOVIMA DRUGIH

Mato Nedić, Ako hoćeš biti svjetionik, Vlastita naklada, Tolisa, 2017.

Ima zaista dosta velikih djela u svjetskoj književnosti, ali ima i onih koji su proglašeni takvima mada zapravo ne spadaju u taj krug. Pisac istina ne postavlja ovako stvari, ali se ta razdioba nazire ispod površine.

Ovom knjigom Nedić je zapravo obilježio 20 godina svoga književnoga djelovanja. Možemo reći malo ili puno, ovisi kako gledamo. No, svakako su te godine kod Nedića prohujale radno. Trsi se ući u bit književnosti i kao takvu je predati sljedećim naraštajima. Evo što zapravo misli o njoj. »Stvarna je književnost ona koja nastaje stvaralačkim naporom u potpunoj slobodi stvarateljskoga duha; to je ona književnost za koju se živi, s kojom se poistovjećuje i za koju se, ako treba, i pati...« (str. 88.)

Opširnije...

PREMA KOLIJEVCI

AA. VV., Opera Dei revelare honorificum est, Filozofski fakultet – Matica hrvatska, Mostar – Grude, 2018.

Ovaj pred nama zbornik radova, kako stoji, u čast Baziliju Pandžiću zaista je zaslužio biti objavljen. Kruna je to na jedan plodonosan višedesetljetni rad. Franjevac, svećenik i povjesničar fra Bazilije Pandžić ostavio je dubok trag u povijesti svoga hrvatskog naroda, posebno onoga u Hercegovini. Ali itekako je pridonio i svome Franjevačkom redu te Crkvi općenito.

Opširnije...