Radica Leko, Jeka, HKD Napredak, Posušje, 2016.

Hrvatski narod nije želio rat. Jasno se to vidi i iz ovog romana. Ali je rat želio njega. Kako se odupro?

Radica Leko sve promatra iz gledišta jednoga tipičnoga hercegovačkog mjesta. Nema ono ime, mogli bismo pogađati koje je, međutim čemu? U ratu sva mjesta imaju ista imena, isto lice. Ono ratno. Sukladno ovakvoj postavci, spisateljica ne očituje ni razna druga imena. Radnja se odvija pred našim očima, rat bjesni, sve je to isto.

Kod glavnih likova postupljeno je drukčije. Znamo im imena, pratimo njihovu pozadinu, pratimo njihove naravi. No, samo kod njih. Oni drugi likovi ponovno uranjaju u bezimenost. U sjeni su onih glavnih, nisu im djela časna pa što bismo o njima trebali znati više osim onoga lošega što čine.

Odgovoriti nam je sada tko je ipak glavni lik? To je Mirko, mladić koji je pobjegao iz jugoslavenske vojske i odmah pristupio hrvatskom pokretu otpora. U bijegu mu je pomogao prijatelj Srbin, znajući da će snositi posljedice ali se nije dao smesti. Mirkovi, pak, roditelji ostali su živjeti na drugoj strani jer se otac držao nevinim i nije htio bježati. Život nažalost sve mijenja. Ubijaju Mirkova oca, mati je otjerana iz stana i zavičaja, sačuvavši tek živu glavu zahvaljujući susjedima Srbima. Mirko uspješno ratuje, pronose se o njemu priče, dok ga nije dokrajčio snajperski metak. Djevojka mu Ivana to teško podnosi.

Ne rekosmo da Mirko nije poginuo na kraju ili pri kraju romana, kako bi se to očekivalo. Bilo je to negdje otprilike oko sredine. Pod svjetla pozornice tada više stupaju Jurica i Ivan Johann koji su se Mirku priključili još na samom početku rata. Bili su mu dobra zaleđina, jer je Mirko išao samo naprijed i nije tako znao što se zbiva u pozadini. A tamo se zbivalo puno toga ružnoga. Ratna stihija nosila je sve sa sobom.

Nije li možda ipak glavni lik Mirkova negdašnja djevojka Ivana? Bila je potonula do dna i onda se opet digla. Roman lijepo o svemu tomu priča.

Radica je Leko mirno i bez upiranja prstom u bilo koga progovorila o nedavnom ratu onako kako ga je vidio naš puk. Sve je isplivalo na površinu. Tko je bio čovjek ostao je takvim, tko nije nastojao je iskoristiti trenutak. Slično je bilo i u onom bivšem ratu. Ali treba izdržati, kao da nam roman poručuje. Sve dolazi na svoje jednoga dana. Uspješno, zrelo je to Radica Leko ispisala na bjelini papira.

Miljenko Stojić, Jasnoća pogledâ, Radiopostaja »Mir« Međugorje, Međugorje, 14. veljače 2018.; hrsvijet.net, 14. veljače 2018.