U ZRCALU BOLI

Sanijela Matković, Kiša boje tulipana, Matica hrvatska, Široki Brijeg, 2019.

Imamo određene naume u glavi i žurimo ih postići. No, u jednom trenutku sve to dolazi pod znak upitnika. Bolest nas je pohodila, a mi smo bili nespremni. Što sad?

Sanijela Matković razglaba o ovomu u romanu koji držimo u rukama. Pritom ne moralizira, samo slika što se zbiva s glavnom junakinjom Lanom Negotić. A takve stvari se mogu dogoditi svakome od nas. Bolest ima svoju, a ne našu logiku.

Opširnije...

NIKAD OTIŠAO

Adolf Polegubić, Vršak osmijeha; Snatrenja; Poput Giottova kruga; Ogrlica od kamena, Naklada Bošković, Split, 2018.

Pred nama su četiri zbirke pjesama Adolfa Polegubića. Isti nakladnik, isti mjesec, ista godina izdavanja. I pisac uvoda je isti. Na kraju se sve doima kao jedna zbirka, jedna zaokružena cjelina. To doista ove knjige i jesu. Pjesnik je do kraja rastvorio dušu. Pogledajmo ukratko što nam je ponudio.

Za shvatiti Polegubića u ovim djelima sržna je pjesma a slavlja. Navedimo je zbog toga cijelu. kao da je bilo jučer –/ dječak bosonog po kamenjaru/ po prašnjavim cestama// a onda su došli drugi putovi/ zaigranost se zamijenila/ ozbiljnošću/ a prašnjave ceste asfaltnima// dolazili su i prolazili gradovi/ i zemlje// tomu su se dodale i godine/ i sve već što uz to ide// sada podno Taunusa/ uz žubor Liederbacha/ pogledom na protekle godine// kažu – razlog za slavlje// a slavlja?// prestala su onoga dana/ kada sam otišao/ bosonog s kamenjara U malo riječi stavljen čitav život. I on ide dalje, a mi prema svome kraju.

Opširnije...

DUBINU SEBE TRAŽIM

Adrijan Vuksanović, Dvije trećine, HKZ – Hrvatsko slovo, Zagreb, 2019.

Boka kotorska, u kojoj »svaki kamen govori hrvatski«, sada je dio Crne Gore. No, to ne mora značiti da se trebaš odreći sebe. Ostaješ ono što jesi i uspostavljaš plodonosan odnos s okolinom.

Čitajući ovu prvu zbirku pjesama Adrijana Vuksanovića lagano primjećujemo takav stav, iako ga izričito ne pokazuje. On zapravo traga za sobom, propitkuje svoj suodnos s drugima, uključivši tu i ženski svijet, gradi svoj pogled na život unatoč svemu. Hrvat je, katolik je, ali mu nije tuđa ni pravoslavna duhovnost. Kuša biti jednostavni putnik na ovoj zemlji.

Vuksanovićevo domoljublje najbolje je izraženo u pjesmi Umiranje s Tobom: Umrijet ćeš Ti ovdje./ Ostat će sveti grb šahovskog kluba Kotor/ da bude neshvatljiva radost/ dalekoj djeci u kojoj trepti zadnja mrva genetskoga materijala/ od kojeg je sagrađena Katedrala./ Umrijet ćeš Ti ovdje./ Neka. Lijepo je umrijeti s Tobom. Ima potpuno pravo. Ono što vidimo i ono što jesmo jedna je cjelina, dok vrijeme neumitno prolazi. Važno je samo u svemu tomu ostati uspravno i svoj.

Opširnije...

U PRETINCE RASPOREĐENO

Vanda Babić, Crta na dlanu, Skaner studio – Centar za kulturu, Zagreb – Tivat, 2019.

Život je neuhvatljiv poput divlje planinske rijeke, ali možeš mu u mislima, u srcu, riječima zapisati odabrane trenutke te ih nositi sa sobom kamo god pošao. I poslije odgonetaš njihov smisao: jesu li vrijedili, jesu li nas opustošili ili obogatili? Mogu to biti trenutci ljubavi, molitve, obrane svoga doma, zavičaja, trenutci suodnosa s drugim ljudima, trenutci samoponiranja.

Sve to možemo lijepo pratiti u ovoj zbirci Vande Babić. Stihovima slika jedan život koji prolazi, svoj, a koji je tako često sličan našemu. Dimitrije i Jagoda Popović, pak, bojom slikaju to što je ona izrekla riječima. I tako se dvije stvarnosti, riječ i oblik, spajaju u jedno, knjigu koju otvaramo i u koju svojim duhom uranjamo. Babićka bi rekla da odgonetamo svoju crtu na dlanu. Svejedno, važno da kušamo spoznati stvarnost. Bože moj, dan ovaj/ sjedi mi u duši i plače./ Osjećam slabost ljudskog/ postojanja/ i tako sam sretna/ što poznam Tvoj glas./ Bože moj, dan ovaj/ učini mi sretnim/ nek snaga teče mojim venama,/ nek moje misli budu/ ljubav i mir./ A ruke?/ Tvoj akvarel. (Akvarel)

Opširnije...