fra Augustin Čordaš (uredio), ... i oni pođoše za Njim, Franjevački samostan, Široki Brijeg, 2019.

Dok u današnje vrijeme mediji mlade obično prikazuju na razuzdanim provodima ili u crnim kronikama, dotle ih neki drugi uče pravilnom življenju. Među njima je i pokret Franjevačka mladež ili Frama.

Kada govorimo o njemu na Širokom Brijegu, moramo reći da je veoma živ. Još tamo od svojih početaka, 1994. Jasno nam to kaže i popis dosadašnjih »framaša«, čak punih 15 stranica u knjizi. Ime do imena, sudbina do sudbine. Gdje su sada? Ova nam knjiga o tomu ne govori, ali nam govori kako su rasli kroz prošlih 25 godina. Sve pršti radošću tako različitom od one u medijima. Nepatvorena je, odiše zdravljem i ljepotom.

Uvodnik u knjigu napisao je fra Augustin Čordaš koji je zapravo glavni urednik, ali to zbog skromnosti nije naveo istakavši radije »uredništvo«. Iz svoga obiteljskog odrastanja, kako svjedoči, ponio je važnost slikovnih albuma ne samo za prošlost nego za zajedništvo osoba na tim slikama. I nije pogriješio. Knjiga se doimlje ugodno, kako na razini donesenih fotografija tako na razini teksta koji ih slijedi. Ulazimo u povijest tih mladića i djevojaka tu kraj nas, svjesni da ih dosada nismo dovoljno upoznali.

Kako i priliči, slijedi najprije slikovna i tekstovna priča što je to zapravo Frama. Vjerujem da će nakon ovoga mnogim mladima lakše biti pristupiti im i postati njihovi revni članovi. A one koji su ih pratili iz prikrajka iznenadit će da im je ustrojstvo tako razgranato, da to nije samo pjesma, smijeh, šala i idemo dalje. Oni se ozbiljno pripremaju za djelovanje u svojoj okolini, kako na duhovnom tako i na onom svakidašnjem vidu života. U njihovom srcu, u njihovom ponašanju je Bog i On mijenja sve.

Djelovanje im se bolje razrađuje u poglavlju »Frama u župi«. Iz ovoga poglavlja zacijelo treba izdvojiti pothvate koje su pokrenuli sami »framaši«. Danas su oni uobičajeni i tako prirodni samoj župi i samostanu da se čini da su tu odvajkada. Recimo, sv. mise zornice. Tko bi rekao da su im začetnici ti mladenački razigrani »framaši«, njih 20-ak, tamo one 1997. u njihovoj kapelici, samo subotom kako naglašavaju. Danas je tako prirodno da je u Došašću na sv. misama zornicama svaki dan na Širokom Brijegu puna crkva puka Božjega.

Ljepoti ove knjige zacijelo je svojim vrsnim umijećem doprinio i grafički urednik Josip Mijić, kao i tiskara FRAM-ZIRAL iz Mostara. Čini se da je svima bilo stalo da ovo djelo iziđe što boljim.

Očito je pred Framom Široki Brijeg još mnogo toga. Razmahali su se i bilo bi šteta da stanu. Neka listaju ove svoje albume, nadahnjuju se na dobrim namislima te stvaraju nove. A onda jednoga dana neka prijeđu u Franjevački treći red. Crkva i društvo ih trebaju, a i oni trebaju njih.

Miljenko Stojić, Jasnoća pogledâ, Radiopostaja »Mir« Međugorje, Međugorje, 28. kolovoza 2019.; hrsvijet.net, 30. kolovoza 2019.