Ivan Pavao II., Sjećanje i identitet, Verbum, Split, 2005.

Papa Ivan Pavao II. na mnogo je načina obilježio svoje vrijeme. Dovoljno je samo spomenuti da je puk prilikom njegova ukopa uzvikivao »Svetac odmah«, a ljudi iz različitih staleža pripisivali mu veće ili manje zasluge za pad komunizma. Knjiga koja je pred nama potvrđuje i jedno i drugo. Ocrtava nam ličnost koja je bila veliki čovjek i veliki vjernik.

Ovi razgovori vođeni s Papom ustvari su svođenje računa na prijelazu u novo doba. Zadnje stoljeće prošlog tisućljeća bilo je ispunjeno mnogim povijesnim zlima. Razmahali su se kao nikada do tada: kolonijalizam je odlazio s pozornice i ustupio mjesto nacionalsocijalizmu, fašizmu, komunizmu i u najnovije vrijeme terorizmu. Obrati u političkoj i društvenoj stvarnosti čitavih naroda nizali su se kao na tekućoj vrpci. Svijet je upao u dramu razaranja i smrti. Vidici kao da su se zastrli. Papa je još doživio i pucanj, naboj koji je pogodio njegovo tijelo. Bio je to pokušaj zla narugati se dobru.

Duboko svjestan složenosti stanja u kojem se nalazi čitav svijet Papa iznosi filozofske, političke i slične razloge koji su doveli do toga. Staloženo razvija kršćanski pogled na čovjekovu zbilju i ne libi se prozvati zastranjenja u čovjekovom hodu ovom zemljom. Knjiga je zamišljena tako da su najprije izložene Papine misli općenito o zlu. Nakon toga dolazi njegov govor o slobodi i o odgovornosti. Mudro je potom stavljen govor o domovini, na kojeg se nadovezuje govor o Europi. Demokracija, njezine mogućnosti i opasnosti, poglavlje je koje savjetuje i upozorava. Kao svojevrstan zaključak služi razgovor o atentatu na Papu. Zanimljivo je spomenuti da je Papa oprostio svome atentatoru, ali se on još nije pokajao za ono što je učinio. Tek se pita u čemu je pogriješio pri izvedbi.

Ivan Pavao II., govoreći o zlu koje se izlilo, nikada iz vida ne gubi protegu dobra. On vjeruje da će ono pobijediti. Stoga ova knjiga djeluje kao lijek u današnja uzburkana vremena i treba je ne samo čitati, već i iščitavati.

Radiopostaja »Mir« Međugorje, Riječ po riječ, Međugorje, 11. lipnja 2007., 21.00 – 21.45